Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Kansspel

De vraag ging over afkoop van pensioen. Ik denk dat er niet zo heel veel afgekocht gaat worden. In het onderstaande laat ik mijn gedachten de vrije loop over de omzetting in OSEB. Het is derhalve geen antwoord op de vraag.

Laten we er even een casus van maken met de volgende uitgangspunten:

- Fiscale pensioenverplichting = 600.000
- WEV pensioenverplichting = 1.600.000
- Rente = 0%
- Pensioenuitkering, onzekere looptijd, 50.000 per jaar, direct ingaand
- OSEB uitkering, zekere looptijd 20 jaar, 30.000 per jaar, direct ingaand
- Er is ook daadwerkelijk 1.600.000 in kas

Het volgende kansspel doet zich nu voor. De BV van de kinderen heeft zicht op de volgende winsten:

- Een onzeker bedrag tussen de 0 en 1.600.000 indien de DGA kiest voor pensioen
- Een zeker bedrag van 1.000.000 indien de DGA kiest voor OSEB

Als de DGA (en partner) overlijdt na 2 jaar pensioenuitkering, dan is de winst voor de BV van de kinderen 1.500.000, en dat is dan meer dan de 1.000.000 bij een keuze voor OSEB.

Je zou kunnen stellen dat de vermogensverschuiving van 1.000.000, bij een keuze voor OSEB door de DGA, pas is voltooid nadat de DGA (en partner) 12 jaar in leven gebleven is.

Maar je zou net zo goed kunnen stellen dat de vermogensverschuiving pas begint op treden ná die 12 jaar. Bij overlijden van de DGA (en partner) na 17 jaar is er bij de keuze voor pensioen nog 750.000 in kas, terwijl er bij de keuze voor OSEB nog 1.090.000 in kas is, met een verplichting om nog € 90.000 uit te keren aan de erfgenamen. In deze denkwijze is er wellicht na het 12e jaar van jaar tot jaar een gift van 50.000 te constateren en een gift van €750.000 na afloop van het 17e jaar.

Aldus beredeneerd lijkt het bedrag van de eventuele gift afhankelijk te zien van de daadwerkelijke levensduur van de DGA (en partner). Vervolgens kun je je afvragen of een DGA (en partner) daadwerkelijk verarmt door overlijden, en of je überhaupt wel toekomt aan een gift.

Ik vermoed dat over deze kwestie wel een keer een procedure gaat komen.

Reactie plaatsen

Complementary Content
${loading}