Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Pensioenafkoop bij pensioen-bv in handen kinderen

In de nieuwsbrief 2016-28 wordt ingegaan op de vraag van een abonnee inzake schenking bij afkoop van pensioen in 2017 als de kinderen de aandelen in een pensioen-B.V. houden nadat deze zijn overgedragen in 2016. Geconstateerd wordt dat sprake is van een schenking. Geciteerd wordt art. 7:186(2) BW:

"Als gift wordt aangemerkt iedere handeling die er toe strekt dat degeen die de handeling verricht, een ander ten koste van eigen vermogen verrijkt. Zolang degene tot wiens verrijking de handeling strekt, de prestatie niet heeft ontvangen, noch daarop aanspraak kan maken, worden handelingen als bedoeld in de eerste volzin niet beschouwd als gift."

Ik betwijfel of de afkoop van het pensioen er toe strekt om degene die de handeling verricht een ander ten koste van eigen vermogen verrijkt. De afkoop strekt niet tot verarming en verrijking maar tot vereenvoudiging en draagt bij tot de door de wetgever zo gewenste uitfasering van het pensioen in eigen beheer. Dit kan belastingplichtigen moeilijk tegengeworpen worden.
Daarnaast is op het moment van afkoop niet te beoordelen wie wordt verarmd en wie wordt verrijkt. De fiscale en commerciële waardering van de pensioenvoorziening EB wordt onder anderen geregeerd door de statistische levensverwachting van de pensioengerechtigde(n) maar in tegenstelling tot bij professionele verzekeraars is sprake van één of enkele verzekerden en daarbij speelt de statistische levensverwachting geen reële rol. Pas als de (voormalig) pensioengerechtigde(n) is (zijn) overleden is duidelijk wat de pensioentoezegging heeft gekost. Op het moment van afkoop is dus niet duidelijk of de vennootschap (en indirect daarmee de kinderen) is verrijkt of de pensioengerechtigde.

Naar mijn mening is derhalve geen sprake is van een schenking. Hopelijk tref ik op dit forum gelijkgezinden.

Reactie plaatsen

Complementary Content
${loading}