Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Cumulatief preferente aandelen

Dag, ooit bij de inbreng van een v.o.f. bestond er verschil in kapitaal tussen beide vennoten. Bij de geruisloze inbreng zijn er voor het verschil cumprefs uitgegeven. Elk jaar krijgt de ene vennoot een deel dividend omdat deze meer ingebracht heeft.

We willen nu van de cumprefs af. Voor zover ik kan zien is er geen termijn waaraan we ons moeten houden. Het intrekken van de cumprefs leidt er niet toe dat er een faciliteit die bij de geruisloze inbreng is verleend wordt teruggenomen.

Kan je voor de waarde van de cumprefs gewoon uitgaan van de nominale waarde? Dus als de nominale waarde 50.000 euro bedraagt, dan krijgt de aandeelhouder gewoon € 50.000 euro en kunnen de aandelen ingetrokken worden. Het vervreemden van de aandelen leidt bij de aandeelhouder niet tot box 2 heffing, aangezien de verkrijgingsprijs van de aandelen gelijk is aan de nominale waarden.

Beantwoorden
  • waarde bij intrekking

Dat de waarde gelijk is aan nominaal is te kort door de bocht. Allereerst moet je vaststellen of er sprake is van een discount vanwege een slechte financiële situatie bij de vennootschap. Ik neem aan dat daar geen sprake van is. Preferente aandelen kun je vergelijken met obligaties. De koers van obligaties daalt als de rente is gestegen. Als je nu weer preferente aandelen zou uitgeven, zou wellicht een hoger dividend zakelijk zijn. Zo ja, dan zou een discount in acht mogen worden genomen. Bij een gestegen rente geldt het tegenovergestelde.
    Beantwoorden
    • Voorbeeld

Ik vind dit wel een interessante theorie, waardebepaling bij terugbetaling cumprefaandelen. Kan hier aandacht aan worden gegeven in de MFAS nieuwsbrief, waarbij tevens een cijfervoorbeeld kan worden gegeven?
      Beantwoorden
  • aanvulling

Ik zou dit niet in de eerste 3 jaar na inbreng doen. Omdat er dan wel kans bestaat dat de inspecteur de geruisloze inbreng ter discussie stelt.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}