Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

BTW aftrek verkoop deelneming

Er is in M&A-land wat verwarring over de btw op retainer- en succesfee bij verkooptransacties. De vraag is of de "bemiddelingsvrijstelling" van 11,1,i BTW van toepassing is.
Die vraag is natuurlijk minder spannend als de voorbelasting aftrekbaar is bij de verkopende holding. Zie ik het goed dat de btw aftrekbaar is, als de holding btw belaste managementactiviteiten heeft verricht voor de verkochte BV?

Beantwoorden
  • alleen aftrek bij koop

Je hebt alleen aftrek als je een deelneming KOOPT waarvoor je managementactiviteiten zullen worden verricht. Niet als je zo'n deelneming verkoopt.
    Beantwoorden
    • Europees recht

Is jouw standpunt gebaseerd op uitspraken van het HvJ EU?

Ik lees daarover in een noot van VaktudieNieuws: "Met de verduidelijking van het Hof van Justitie EU kunnen de Hoge Raad en de staatssecretaris hun lijn bijstellen. Tot die tijd kunnen belastingplichtigen zich (vooralsnog) op basis van het nationale vertrouwensbeginsel nog op het afwijkende beleid van de staatssecretaris beroepen."

Volgens mij is het besluit CPP2004/1709M toch nog niet ingetrokken? Daarin overweegt de Staatssecretaris: "Het verwerven, het houden en de verkoop van het aandelenpakket geschieden binnen het kader van een onderneming. De kosten die betrekking hebben op deze handelingen maken deel uit van de algemene kosten. De terzake in rekening gebrachte omzetbelasting komt op de voet van artikel 15 van de Wet voor aftrek in aanmerking. De verkoopopbrengst van het aandelenpakket maakt geen uit van de in artikel 11, lid 1, letter c, van de Beschikking bedoelde vergoedingen."
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}