Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Huurkoop

Hier bij ons in het dorp zie ik steeds meer huurkoop constructies binnen de familie ontstaan. Het gaat hoofdzakelijk om woonhuizen die door ouders aan kinderen worden verkocht. Ik ben al 25 jaar accountant maar dit ben ik op de woningmarkt nog niet tegengekomen. Wat we ons nu op kantoor afvragen is of de rentecomponent in de huurkooptermijnen wel aftrekbaar is. We kunnen daar geen jurisprudentie over vinden of beleidsbesluiten. Ons enige houvast is artikel 3.120 Wet IB 2001. Het punt is echter dat de aftrekbare rente daar wordt gekoppeld aan een 'eigenwoningschuld'. Wanneer namelijk de aangegane verplichting door de huurkoper om de huurkooptermijnen te betalen niet kan worden beschouwd als een 'geldlening die behoort tot de eigenwoningschuld' dan is er geen rente aftrek in box 1 bij de huurkoper mogelijk. Die conclusie stuit ons tegen de borst. Wie heeft raad of ervaring met deze huurkoopconstructie met betrekking tot een eigen woning en heeft antwoord op de vraag of de rente als eigenwoningrente aftrekbaar is in box 1?

Reactie plaatsen

Complementary Content
${loading}