Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Vordering legitieme portie

Legitimarissen kunnen tot vijf jaar na overlijden hun legitieme portie opeisen. Moet deze (voorwaardelijke) vordering en corresponderende schuld in aanmerking worden genomen in box 3?
Beantwoorden
  • Pas al is opgeëist

    Die vordering ontstaat pas als zij is opgeëist. Dat gebeurt lang niet altijd.
    Dit is wat anders dan dat iemand in de legitieme is gesteld; hij/zij krijgt een half erfdeel.
    Beantwoorden
    • Na aanspraak maken wel

      Als het kind aanspraak heeft gemaakt op de legitieme ontstaat een (rentedragende) vordering / schuld. Die mag vanaf dat moment dus wel in box 3 in aanmerking worden genomen.
      Beantwoorden
      • Kan ook vervelend uitpakken.

        Ik heb zo’n casus. vader is in 2022 overleden. Dochter is onterft.
        Eind 2022 is de dochter per email in contact met de afwikkelende notaris.
        Ik heb mij op het standpunt gesteld dat er op 1 januari 2023 een overige vordering in box 3 is.
        Het gaat €55.000 niet zoveel.
        Maar teveel voor de huurtoeslag. Dochter heeft nog niks ontvangen in 2022 maar is daardoor wel de huurtoeslag over heel 2023 kwijt. Eind 2023 heeft ze het geld ontvangen.
        In december 2023 is ze bij mij geweest.
        Ze heeft toen snel haar geld “opgemaakt” Daardoor heeft ze per 1 januari 2024 weer recht op huurtoeslag. Heel vreemd allemaal.

        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}