Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Herinvesteringsreserve

Kan een herinvesteringsreserve ook met terugwerkende kracht met een aanschaf worden verrekend?Het gaat hier om de bouw van een nieuwbouwpand. Het bedrijf heeft meerdere locaties in eigendom en zal 2 locaties sluiten en vanuit dit nieuwbouwpand gaan werken. Het eerste pand wordt in het jaar van oplevering verkocht, en het tweede pand wordt binnen 2 jaar na oplevering verkocht (stond nog niet bij een makelaar in de verkoop). Mag je de winst van het tweede pand als herinvesteringsreserve in mindering brengen op de boekwaarde van de nieuwbouw of moet je hier verplicht over afrekenen? Er is geen voornemen om een ander pand aan te kopen.
Beantwoorden
  • intuïtie

    Mijn intuïtie zegt me dat het kan. Je kan namelijk ook voorafgaand aan de vervreemding investeren. Dat zou ook moeten kunnen in jouw casus. Uiteraard is er wel de boekwaarde-eis
    Beantwoorden
    • het jaar van vervreemding of in de daarop volgende drie jaren worden

      Beperkt de wettekst zich niet juist tot [het jaar van vervreemding of in de daarop volgende drie jaren?]

      Artikel 3.54. Herinvesteringsreserve
      1. Indien bij vervreemding van een bedrijfsmiddel de opbrengst de boekwaarde van het bedrijfsmiddel overtreft, kan bij het bepalen van de in het kalenderjaar genoten winst het verschil gereserveerd worden [en blijven tot vermindering van de in aanmerking te nemen aanschaffings- of voortbrengingskosten van bedrijfsmiddelen die in het jaar van vervreemding of in de daarop volgende drie jaren worden aangeschaft of voortgebracht], indien en zolang het voornemen tot herinvestering van de opbrengst bestaat (herinvesteringsreserve).

      Beantwoorden
      • tekst

        Ik had dat ook gezien. Mijn zienswijze past wel in doel en strekking van de HIR. Maar het is wel speculatief. Misschien iets om af te stemmen met de inspecteur.
        Beantwoorden
        • HIR

          In Wet IB artikel 3.54 lid 11 staat:<br/> Met betrekking tot bedrijfsmiddelen waarop niet pleegt te worden afgeschreven en bedrijfsmiddelen waarop in meer dan tien jaar pleegt te worden afgeschreven zijn de vorige leden van overeenkomstige toepassing indien aan het voornemen tot herinvestering in een dergelijk bedrijfsmiddel reeds voor de vervreemding gevolg is gegeven. <br/>Dan is het volgens mij inderdaad mogelijk.
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}