Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Bronbelasting op buitenlands dividend als kosten aftrekken?

Beleggings B.V. XY ontvangt dividend op Zwitserse effecten (geen deelneming). Op dat dividend wordt in Zwitserland 35% bronbelasting ingehouden. In de aangifte wordt 15% verrekend met de door B.V. XY verschuldigde Vpb. Het staat B.V. XY vrij om de 20% terug te vragen in Zwitserland. Gezien de bedragen loont dat echter niet de moeite. Wat kan B.V. XY doen?

Is het voor B.V. XY verdedigbaar om die 20% (niet terug geclaimde Zwitserse bronbelasting) als kosten van de winst af te trekken zodra komt vast te staan dat er geen mogelijkheid meer is om een teruggaaf verzoek te doen in Zwitserland? Dat is na 3 jaar het geval.

Of geldt hier dat die 20% eenvoudigweg niet aftrekbaar is omdat het hier gaat om buitenlandse bronbelasting?
Beantwoorden
  • kosten

    Ik meen dat er een goedkeuring is om niet teruggevraagde bronbelasting als kosten af te trekken. Althans dat was 30 jaar geleden zo. Als je die bronbelasting alsnog terugvraagt, moet je dit weer als winst opvoeren.
    Beantwoorden
    • Dat zou heel mooi zijn (:-

      Ik hoop dat één van de andere belastingadviseurs op dit forum herkent wat je zegt en ook weet welke resolutie/goedkeuring dat is geweest. Sowieso zullen veel adviseurs deze discussie met belangstelling volgen neem ik aan omdat dit vermoedelijk in veel dossiers aan de orde is. Onze ervaring is namelijk dat cliënten het vaak te veel gedoe vinden om formulieren in te vullen om wat 'grijpstuivers' in het buitenland terug te vragen. Ook omdat dan eerst nog een woonplaatsverklaring aangevraagd moet worden. Dat is allemaal teveel moeite, terwijl die kostenaftrek dan toch gelijk al geld oplevert. Ik ben benieuwd wie hier reageert.
      Beantwoorden
  • https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-21.html

    Onderdeel. 3.2.2 van het besluit.
    Zie ook MFAS vpb-1220.
    Beantwoorden
    • alles of niets benadering?

      Lezen wij het goed dat het een soort van alles of niets benadering is? Of je kiest ervoor om de 35% bronheffing geheel als kosten af te trekken en niets te verrekenen of er wordt 15% verrekend met Vpb en met die 20% (in potentie) terug te vragen bronbelasting bij de buitenlandse fiscus kun je verder niets meer doen in je aangifte.

      Wat wij eigenlijk zouden willen doen met die 35% Zwitserse bronheffing is 15% verrekenen met Vpb en 20% als kosten aftrekken van de winst. Dat gaat dus niet?
      Beantwoorden
    • Anders

      Mijn ervaring met de belastingdienst is anders.
      Ik lees het ook niet zo in het besluit.

      Hun stelling is dat je de 15% als kosten mag aftrekken of als creditor mag nemen.
      Daar heb je de keuze.
      Doch het meerdere “onterecht” ingehouden deel kun je helemaal niks mee.
      Ik wilde dit als kosten aftrekken waarop de reactie was dat dat niet kon. Moest ik maar in het buitenland terughalen.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}