Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

verkrijgingsprijs terugbetalen

Beste,
cliënt is per 1-1-2018 geruisloos de BV ingegaan. Daardoor is aandelenkapitaal en agio ontstaan. Deze omzetting is uitgevoerd door de vorige adviseur. Volgens de beschikking van de fiscus is de verkrijgingsprijs van de aandelen € 174K.

Bij mijn weten wordt deze verkrijgingsprijs berekend door het fiscaal vermogen per 31-12-2017 te nemen (exclusief FOR) en daar de creditering af te halen. Dit volgt ook uit het rekenmodel van MFAS. Echter, dit volgende zou men komen op 162K. Het verschil zit hem in de FOR die is omgezet in een voorziening bij de BV.

Heeft de fiscus hier nu zitten slapen of zie ik iets over het hoofd? En verder, zou dit nog invloed kunnen hebben op het terugbetalen? De beschikking gaat uit van 174K dus zou je ook nagenoeg dat bedrag kunnen terugbetalen (uiteraard na omzetting agio in AK). Of zit hier dan een risico in??

BVD
Beantwoorden
  • beschikking

    Ik zou van de beschikking uitgaan. Als de fiscus achter de fout komt, moeten ze je m.i. toestaan e.e.a. fiscaal geruisloos te herstellen.
    Beantwoorden
    • verkrijgingsprijs terugbetalen

      Thanks. Dat gevoel had ik ook.

      En al zou de fiscus geen herstel toestaan, dan wordt toch alleen het verschil belast? Het is toch niet zo dat dan de hele afstempeling wordt belast omdat deze hoger is dan de verkrijgingsprijs?? Alleen het stuk dat boven de verkrijgingsprijs uitkomt lijkt me....
      Beantwoorden
      • alleen het meerdere

        In art. 4.14(1)(b) IB wordt gesproken van 'voor zover'. Dus alleen het meerdere.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}