Forum

30% regeling en keuze partiële buitenlandse belastingplicht

Ik zie een item uit 2017 over dit onderwerp., en het advies luidt een P-biljet invullen en geen box 3 vermogen aangeven. Nu heb ik iemand met én box 2 inkomen uit een buitenlandse Ltd én box 3 vermogen. door niets aan te geven maak je de keuze wordt er gesteld. Dat lijkt mij wat te eenvoudig, strikt genomen maak je geen keuze en kun je ook zijn vergeten het aan te geven.
De website van de belastingdienst meldt inzake het maken van de keuze:

U meldt dan bij box 2 en 3 de inkomsten als buitenlandse belastingplichtige.

Hoe lossen anderen dit in de praktijk op?
Beantwoorden
  • vinkje in biljet

    Tegenwoordig zit er in het P biljet een vinkje. Althans in de software die ik gebruik. (Fiscaal Gemak). Maar ik heb bij een collega gezien dat Avanzer ook deze mogelijkheid heeft.
    Je kan daar kiezen voor partiële buitenlandse belastingplicht.
    Daarmee los je dit issue op.
    Beantwoorden
    • vinkje wordt niet meegestuurd

      Het vinkje wordt volgens mij niet verzonden (in Nextens zeker niet). Aan de keuze voor partiele buitenlandse belastingplicht wordt eenvoudig invulling gegeven door het betreffende inkomen niet op te geven. Zie besluit van 23 augustus 2013, nr. DGB2013/70M, vraag 2:

      Vraag 2
      Hoe kan een belastingplichtige de keuze voor partiële buitenlandse belastingplicht kenbaar maken en hoe kan hij een eenmaal gemaakte keuze herzien?

      Antwoord
      Een belastingplichtige kan de keuze voor partiële buitenlandse belastingplicht kenbaar maken door voor het desbetreffende kalenderjaar aangifte inkomstenbelasting te doen volgens de afdelingen 7.3 en 7.4 van de Wet IB. Hij kan de keuze elk kalenderjaar opnieuw maken.

      Is de aangifte al ingediend en wil de belastingplichtige de gemaakte keuze herzien of wil hij alsnog kiezen voor partiële buitenlandse belastingplicht, dan moet hij een verzoek doen om de aangifte te herzien. Hij kan de keuze maken en herzien zolang de aanslag nog niet onherroepelijk vaststaat.
      Beantwoorden
      • vinkje

        Beste Rob, dank voor jouw duidelijke antwoord en hier kan ik mee uit de voeten. Ik gebruik ook Nextens, maar zie nergens waar een vinkje zou kunnen worden gezet.
        Beantwoorden
        • Re:

          Vinkje kun je zetten bij "Bijzondere situaties" (onder "Box 3"). Gewoon op "Bijzondere situaties" klikken. NB: Hij rekent daar verder niet mee, dus voor zover van toepassing BOX 3 dus niet invullen. Box 3 moet dus ingevuld worden als het ware een C-biljet.
          Beantwoorden
      • 30 procent regeling vooraf ingevulde aangifte

        Goedemiddag,

        ik ben de belasting voor mijn vrouw aan het invullen die de 30% regeling heeft. Wanneer ik probeer de spaargegevens niet in te vullen krijg ik een melding dat er een banknummer bekend is en deze niet verwijderd kan worden.
        In je vraag geeft je aan: Aan de keuze voor partiele buitenlandse belastingplicht wordt eenvoudig invulling gegeven door het betreffende inkomen niet op te geven.

        Bedoel je hiermee het bedrag gewoon op 0 zetten op de spaarrekening?
        Beantwoorden
        • Denk het wel

          Dit zal wel een typische melding zijn van het aangifte programma van de fiscus.
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}