Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

aangifte IB tot 5 jaar terug

Indien iemand geen uitnodiging krijgt voor het doen van aangifte IB, en ook geen aangifte gedaan heeft, terwijl er wel een teruggaaf mogelijk is, kan iemand alsnog aangifte doen voor de voorgaande 5 jaar.
Stel partner A met hoog pensioen heeft aangifte gedaan, en partner B met laag pensioen niet, terwijl een gezamenlijke aangifte veel voordeliger is. Nu kan ik alsnog voor de voorgaande 5 jaar een gezamenlijke aangifte indienen waarmee ik dan de oorspronkelijke aangifte van A overschrijf. Het gevolg is dat de hypotheekrente dan bij partner B terecht komt, terwijl die rente eerst bij A in de aangifte stond. Hier is geen sprake van een verbetering van de aangifte van A, maar van een andere keuze omdat er een aangifte van B wordt toegevoegd. Accepteert de fiscus deze verschuiving?
Beantwoorden
  • artikel 2.17, lid 4 IB

    Volgens 2.17, lid 4 IB kan een dergelijke wijziging nog totdat beide aanslagen onherroepelijk vaststaan. Hiermee wordt bedoeld: dat er geen bezwaar of beroep meer mogelijk is. Heb je recht op ambtshalve herziening? Ik denk het niet, want er is geen sprake van een fout, slechts van een keuze die achteraf niet optimaal blijkt te zijn geweest.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}