Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Inkomstenbelasting aftrekbare ziektekosten

Een Stichting haalt donaties binnen voor het financieel ondersteunen van ouders met een ziek kindje. Deze financiele ondersteuning draagt de ouders bij om de medische kosten te kunnen betalen die niet vergoed worden vanuit (zorg)verzekeringen. En ook om het leven zo aangenaam mogelijk te maken voor het gezin. De ouders ontvangen hiervoor maandelijks een bedrag van een paar honderd euro vanuit de stichting.

Dienen de ouders dit bedrag in mindering te brengen op de 'aftrekbare ziektekosten' in de aangifte inkomstenbelasting?
Beantwoorden
  • gedeeltelijk

    Ik denk dat je naar redelijkheid moet vaststellen welk deel van de ondersteuning betrekking heeft op de medische kosten en welk door op 'het leven zo aangenaam mogelijk maken'. Het eerste deel zou ik in mindering brengen op de 'aftrekbare ziektekosten'. In zoverre is er immers geen sprake van op de belastingplichtige drukkende kosten. Ik kan me zo voorstellen dat het eerste deel minimaal zo'n 80% is.
    Beantwoorden
    • Gift?

      Zou de fiscus hier een (belaste) gift van de stichting aan de ouders kunnen stellen?
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}