Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

belastingvrije schenking

De nieren van cliënt werken nog maar voor 10%. Zijn zus staat een nier aan hem af. Cliënt is welgesteld en zus niet, dus wil hij haar een groot bedrag schenken. Tarief schenkbelasting tussen broer en zus is 30%, resp. 40%.
Vraag: is deze vrijgesteld van Schenkbelasting en Inkomstenbelasting?
Er geldt een vrijstelling ter voldoening aan een natuurlijke verbintenis, wanneer iemand jegens een ander een dringende morele verplichting heeft van zodanige aard dat naleving daarvan, ofschoon rechtens niet afdwingbaar, naar maatschappelijke opvattingen als voldoening van een aan die ander toekomende prestatie moet worden aangemerkt. Dit lijkt mij hier aan de orde. Verder lees ik voor de IB dat een ‘letselschadevergoeding’ in de vorm van smartengeld voor schade door een definitieve aantasting van het menselijk lichaam, met als gevolg nog te derven levensvreugde onbelast zou kunnen zijn.
Heeft iemand hier wel eens mee van doen gehad?
Beantwoorden
  • transactie

    Zou je niet kunnen stellen dat de 'schenking' de vergoeding is voor de nier? Dan zou het geen schenking zijn, behalve dan als de vergoeding excessief is.
    Beantwoorden
    • Mee eens.

      Ik zie niet in waarom er sprake zou zijn van een morele verplichting.
      Het is eerder een koopsom voor de nier.
      Letselschade zie ik ook niet. er is toch geen schuld vraag . De zus staat merkt opzet de nier af. Er is geen sprake van een ongeluk met schade of zo.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}