Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Afstorten ODV

Klant wil ingegaan ODV afstorten en aanbieder vraagt “schriftelijke toestemming belastingdienst met berekening huidige stand ODV en eventueel bevestiging verstreken jaren.”
Is dat gebruikelijk?
Beantwoorden
  • gebruikelijk

    MFAS: Voor afstorten is geen goedkeuring van de Belastingdienst nodig. De financiële instelling bij wie de afstorting plaatsvindt pleegt niettemin om die goedkeuring te vragen.
    Beantwoorden
    • Brand new day niet

      Ik heb een paar keer een afstorting gedaan bij Brand New Day. (omdat de voorwaarden aantrekkelijk waren!) maar daarbij is nooit naar een afstemming met de fiscus gevraagd.
      Beantwoorden
  • Afstorten in uitkeringsfase

    Voor afstorten in de uitkeringsfase is wél toestemming van de Belastingdienst nodig.
    Beantwoorden
    • Vindplaats?

      Geachte heer Pellemans,

      Ik heb gezocht maar kon deze regel niet vinden. Kijk er waarschijnlijk overheen. Waar kan ik deze bepaling vinden?

      Terzijde: de instelling gaat inmiddels akkoord met de opgave van de accountant over de hoogte van de ODV.
      Beantwoorden
      • Ingegane ODV afstorten en toestemming Belastingdienst

        Zie V&A 18-004

        https://centraalaanspreekpuntpensioenen.belastingdienst.nl/publicaties/va-18-004-v240329/

        in verbinding met onderdeel 2.3 van het lijfrentebesluit

        https://centraalaanspreekpuntpensioenen.belastingdienst.nl/publicaties/verzamelbesluit-pensioenen-27-juni-2023-nr-2023-13641/

        Als de ODV reeds is ingegaan gelden diverse voorwaarden, onder andere:

        Belanghebbende dient voorafgaand aan de aanwending van de ODV ter verkrijging van een lijfrente bij de inspecteur een verzoek in met een beroep op artikel 38p, vijfde lid, Wet LB. In de bijlagen bij dit verzoek zijn alle relevante stukken opgenomen.

        Als de ODV nog niet is ingegaan, is afstemming met de BD in beginsel niet nodig.

        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}