Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Afkoopsom zakelijk huurcontract

Een klant heeft in 2024 tot een deal gekomen met de verhuurder van het pand om het huurcontract wat nog liep tm sep 2025 voortijdig te beëindigen tegen 7x de huurtermijn. De klant heeft het pand geheel definitief verlaten in maart 2024, maar heeft hier eind 2023 al een begin mee gemaakt. Nu is de vraag in welk jaar de afkoopsom als lastenpost mag worden verantwoord? Mij lijkt dit pas in 2024 mogelijk......
Beantwoorden
  • voorzienbaar

    Een verlies mag worden genomen zodra het kan worden geconstateerd. Het is ook niet zo dat tegenover de afkoopsom nog baten staan. Het is puur een last. Ik zou dus zeggen: 2023.
    Beantwoorden
    • Afkoopsom huurcontract

      Bedankt. Voor het nemen van het verlies dient er volgens mij wel een verplichting te bestaan op basis van een overeenkomst /deal in 2023. De deal is pas in 2024 gesloten waarbij in 2023 nog niets concreets vast stond. Op basis hiervan zouden de kosten dan in 2024 vallen.
      Beantwoorden
      • Baksteenarrest

        Zoek op Google maar eens op 'baksteenarrest'. Vroeger werd inderdaad gedacht dat een verplichting nodig was. Na dit arrest niet meer.
        Beantwoorden
        • Afkoopsom zakelijk huurcontract

          Wellicht was dit nog niet duidelijk, maar het betreft een jaarrekening op commerciële grondslagen. Het baksteenarrest geldt voor jaarrekeningen op fiscale grondslagen. Uit het baksteenarrest volgt ook de voorwaarde van het matchingbeginsel en hier voldoet men dan al niet aan gezien het een afkoop betreft voor toekomstige huurtermijnen vanaf 2024 en verder.

          Voor de commerciële jaarrekening geldt dan RJ 252.201 waarin een verplichting (in recht afdwingbaar of feitelijk) noodzakelijk is. Ik zie in deze casus geen goede gronden om de kosten al in 2023 te verwerken. Zo komen we toch wel verder. Bedankt.
          Beantwoorden
          • En waarom zou je in de fiscale aangifte niet af kunnen wijken van de commerciële jaarrekening?

            Je kunt toch prima in de fiscale aangifte de last dan al wel in 2023 nemen, ondanks dat deze in de commerciële jaarrekening bijv. pas in 2024 wordt verwerkt? Dan heb je per eind '23 een commercieel/fiscaal verschil, maar dat loopt er dan in 2024 wel weer uit?

            Of wat is de reden om de commerciële jaarrekening te (willen) volgen?
            Beantwoorden
Complementary Content
${loading}