Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

rood-voor-rood-regeling - waarde openingsbalans ROW

Beste forum-leden,

Graag wil ik de volgende casus voorleggen.

Een cliënt is eind 2010 gestopt met zijn onderneming en over de stakingswinst is afgerekend.

In 2017 wil de kleinzoon van cliënt een woning laten bouwen naast de woning van cliënt.
Cliënt gaat gebruik maken van de rood-voor-rood/ruimte-voor-ruimte regeling, de schuren worden gesloopt en op het perceel naast de woning van cliënt mag kleinzoon een woning bouwen.
(cliënt heeft bouwkavel overgedragen aan kleinzoon en kleinzoon heeft er een woning gebouwd.). De bouwkavel is overgedragen in 2019.

De Belastingdienst stelt dat er sprake is van een resultaat uit overige werkzaamheden, nu cliënt er niet zelf gaat worden, mijn inziens terecht (?).
De discussie met de Belastingdienst loopt o.a. over de waarde van de bouwkavel op momoment van overdracht (wordt "uitgevochten" tussen onze taxateurs en die van de BD) en de waarde waarvoor de grond mag worden opgenomen op de ROW-openingsbalans

Mijn vraag gaat over de de waarde van het stuk grond / toekomstige bouwkavel op moment dat rood voor rood traject wordt gestart.
Het stuk grond moet de op de openingsbalans worden opgenomen tegen de waarde in het economische verkeer.
- de belastingdienst stelt dat de grond een agrarische bestemming heeft en daarmee is op moment van inbreng de WEV gelijk aan de WEVAB waarde, waarbij een bedrag wordt aangehouden van 25/m2
- wij hebben een taxatie uit laten voeren, waarbij rekening is gehouden dat er in de toekomst een woning gebouwd mag worden en komen uit op een hogere waarde dan de Belastingdienst, gevolg een hogere boekwaarde op de balans en een lagere winst voor cliënt

Heeft iemand van jullie ervaring met deze discussie c.q. heeft één van jullie wellicht handvaten die ik kan gebruiken.
Is de waarde openingsbalans op de balans de waarde net voordat er überhaupt iets duidelijk is (agrarische waarde cf. BD) of de waarde op de openingsbalans de hogere waarde omdat je toch al rekening mag/kunt houden met de toekomstige waardeverandering.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite en mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik deze graag.
Beantwoorden
  • Hof Den Bosch 2 juli 2015, ECLI:NL:GHSHE:2015:2524

    Heb je gekeken naar Hof Den Bosch 2 juli 2015, ECLI:NL:GHSHE:2015:2524?
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}