Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Omzetten eenmanszaak in B.V. en vergoeding voor de inbreng

Doet iemand nog wel eens beroep op de Hoge Raad van 17 februari 1999 (nr. 34.300) bij een ruisende omzetting?

Daar is goedgekeurd dat bij een ruisende omzetting van een eenmanszaak in een B.V. een vergoeding voor belastingschade kan worden bedongen. Daardoor ontstaat een hogere stakingswinst die weer kan worden weggewerkt met een stakingswinstlijfrente.

Het idee is dat een vergoeding kan worden bedongen voor belastingschade omdat in de B.V. geen gebruik kan worden gemaakt van de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Beantwoorden
  • vreemd arrest

    Ik heb daar weleens naar gekeken, maar nooit begrepen. Het lijkt me een fout arrest. Ik kan er niets mee. Ik ben ook niet op de hoogte van iemand die dat heeft gedaan.
    Beantwoorden
  • Wonderlijk

    Dus de BV betaalt extra, omdat de BV geen recht heeft op een aftrek? Dat zou zo beschouwd dan dubbel nadeel voor de BV zijn.
    Beantwoorden
  • Noot redactie VN luidt:

    (...) Nu de vergoeding voor het gemis van zelfstandigenaftrek niet in de plaats komt van enig - belast - inkomensbestanddeel, kan van een onbelaste vergoeding wegens belastingschade geen sprake zijn. De door belanghebbende en de vennootschap gebruikte terminologie is dus niet juist. Het hof kwalificeert de vergoeding terecht ook niet als winstuitdeling, omdat de vereiste bevoordelingsbedoeling ontbreekt.

    Nu het duidelijk is dat de vergoeding, welke curieuze en wankele basis daarvoor ook heeft bestaan, is verkregen ter gelegenheid van de inbreng van de onderneming in de besloten vennootschap, behoort zij tot de stakingswinst.
    Beantwoorden
    • Einstein on income taxes

      Einstein's tax consultant Leo Mattersdorf in Time Magazine (1963):

      One year while I was at his Princeton home preparing his [tax; HP] return, Mrs. Einstein, who was then still living, asked me to stay for lunch. During the course of the meal, the professor turned to me and with his inimitable chuckle said: "The hardest thing in the world to understand is income taxes." I replied: "There is one thing more difficult, and that is your theory of relativity." "Oh, no," he replied, ''that is easy." To which Mrs. Einstein commented, "Yes, for you."
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}